Curmale

Dulciurile din copac:
      Alaturi de binecunoscutele fructe autohtone, pe rafturile magazinelor romanesti se afla si oaspeti din tarile calde, printre care se numara si curmalele. Poate din cauza pretului sau din lipsa de informatie, cumparatorii trec pe langa ele fara sa le ofere prea multa atentie. E pacat, deoarece sunt o sursa majora de vitamine, mai ales in perioada rece a anului. In natura exista peste 1500 de soiuri de curmale. Culoarea lor variaza de la galben-auriu pana la rosu, maro inchis sau chiar negru. Fiecare specie difera si prin nuantele de gust, care seamana cu nuca, mierea de albine sau caramelele. Si aspectul e diferit: unele sunt netede si  lucioase, altele incretite, ca prunele afumate.         O zicala araba veche spune: curmalul se simte bine atunci cand picioarele lui se afla in apa, iar capul in focul cerului. Spre deosebire de alte plante, atunci cand se coc, curmalele nu aduna rezerva de apa, ci pierd apa, devenind tot mai dulci si mai moi. Gustul fructelor proaspete este mult mai fin si mai putin dulce, dar curmalele proaspete nu rezista la drumuri lungi, sunt practic netransportabile, de aceea producatorii le usuca. Dupa procesul de uscare, valoarea nutritiva si calorica a curmalelor creste, iar concentratia de glucide, proteine si lipide se mareste de 10 ori fata de cea a fructelor proaspete.                   
Pline de vitamine
       Nu-ti vine sa crezi ca pojghita subtire care inveleste curmala contine toate vitaminele (in afara de E si H) si o cantitate mare de microelemente: fier, fosfor, cupru, magneziu, calciu, potasiu si mangan. Curmalele contin mai multi aminoacizi decat merele, portocalele sau bananele. O importanta deosebita are continutul de fluor, care protejeaza dintii de carii, dar si seleniul, care scade riscul imbolnavirilor de cancer si al afectiunilor cardiace, intarind sistemul imunitar.         O veste buna pentru cei care tin dieta si vor sa-si mentina o greutate normala: curmalele au putine calorii, fapt pentru care pot fi folosite in loc de dulciuri.                  
Imbunatatirea digestiei
        Curmalele au fost inca din antichitate o componenta importanta in retetele pentru vindecarea bolilor tractului digestiv. Si stramosii nostri au observat efectul purgativ al fructelor. Cercetarile medicale au confirmat faptul ca celuloza lor ajuta la rezolvarea problemelor de digestie si la curatarea tractului gastro-intestinal, dar ne si protejeaza de unele forme de cancer. Consumul regulat de curmale favorizeaza restabilirea floreiintestinale in caz de disbacterioza. 
                   Reteta
        Pentru stimularea activitatii intestinale, se fierb 5 curmale, in 500 ml de apa, timp de 3-4 minute. Compotul obtinut se bea caldut de doua ori pe zi, dimineata si seara.
        O alta varianta propune consumul de doua ori pe zi a cate 5 curmale, dupa care se bea cate un pahar de apa calda. 
        Gama larga de aminoacizi care se gasesc in curmaleneutralizeaza hiperaciditatea sucului gastric si stopeaza aparitia de pirozis (arsuri la stomac). In tarile arabe, curmalele se mananca umplute cu unt. Intuitia poporului, iar mai tarziu cercetarile stiintifice, au dovedit utilitatea combinatiei intre aceste doua produse. Glucidele din fructele dulci favorizeaza asimilarea mai usoara a untului, un produs destul de greu pentru digestie.                 
Izvor de energie
         In calitate de energizant, curmalele intrec toate fructele uscate. Sunt si liderul lor, dupa continutul de proteine. Curmalele au gustul dulce datorita prezentei de fructoza si glucoza, cea mai buna hrana pentru creier. Persoanele ocupate cu munca intelectuala ar trebui sa consume zilnic curmale, ce sunt bogate si in vitamine din grupul B. Combinatia de glucoza cu vitamina B5, prezenta si ea in cantitati mari, este un stimulent bun pentru muschi, carora le creste rezistenta si ajuta la obtinerea de rezultate spectaculoase in sport, fapt pentru care le sunt recomandate atletilor.           In perioada rece, cand avem nevoie de o imunitate puternica, putem sa apelam la combinatia favorabila a vitaminelor A, B si C din curmale, deoarece este un trio ce da putere organismului de a se impotrivi invaziilor de virusi si microbi si de a tine piept infectiilor respiratorii.           In tarile orientale, curmalele sunt considerate cel mai bun supliment alimentar natural pentru femei insarcinate si mamici care alapteaza, deoarece imbogatesc laptele cu cele mai importante vitamine si microelemente necesare pentru dezvoltarea normala a pruncilor si inzestrarea lor cu o imunitate puternica.           Centenarii din Orient spun ca longevitatea lor se datoreaza si curmalelor consumate zilnic.           Atentie, totusi! Specialistii in dietologie atrag atentia fata de cantitatile mari de uleiuri si glucoza continute in curmale si ne recomanda sa nu mancam mai mult de 15 fructe uscate pe zi.
                 
La cumparat curmale
         * Daca vreti sa cumparati curmale, analizati atent ambalajul, ca sa nu fie deteriorat.           * Verificati data de producere si termenul de valabilitate. Daca cumparati curmale la vracverificati sa nu fie umede, altfel riscati sa le aruncati in 2-3 zile. Alegeti-le numai pe cele uscate si intregi. Cele strivite pot sa aiba o reminiscenta de vin si se strica rapid          * Pastrati curmalele in pungi de hartie, nu in pungi de polietilena.
         * Nu aruncati samburii, folositi-i pentru masajul talpilor. Procedati in felul urmator:        
 1
. Confectionati doi saculeti din bumbac (20×10 cm) si umpleti-i cu samburi de curmale, in asa fel ca in pozitie orizontala samburii sa se aseze intr-un strat. Apasati cu talpile pe samburi sau stati in genunchi, cateva secunde, pe saculeti, daca va dor picioarele.          
2.
 Puneti saculetii in papuci cu 1-2 numere mai mari decat numarul de la pantofi, si incaltati-va cu ei cand sunteti acasa. Este o incaltaminte reflexoterapeutica ideala. Concomitent cu rezolvarea problemelor casnice, le veti rezolva si pe cele de sanatate.
         Din samburi puteti sa cresteti si un palmier. Chiar daca nu da rod, e minunat pentru infrumusetarea interiorului.                    Sfaturi utile         
1
. Daca aveti probleme cu constipatia, inainte de culcare, mancati 4-5 curmale si beti un pahar de lapte cald.          
2
. In caz de trauma, cu pierdere mare de sange, bolnavului i se dau cateva curmale si un pahar de lapte cald cu unt topit.        3. Combinatia de frisca naturala, lapte si curmale este recomandata bolnavilor de anemie cronica si persoanelor care simt o slabiciune fara nici un motiv vizibil.         
4
. Pentru cresterea fortelor fizice ale organismului, zilnic se consuma, dupa masa, cate 15-20 de curmale. In timpul zilei se beau 500 ml de lapte si se fac exercitii fizice.          Cura dureaza 40 de zile, timp in care se inregistreaza nu numai cresterea puterii fizice, dar si aflux de energie si de optimism.                        RETETE CULINARE PENTRU GURMANZI                   
Desert cu albus si curmale
         Ingrediente necesare: 500 g curmale, 5 albusuri de ou crude, 200 g zahar pudra, 150 g nuci sau migdale.           Mod de preparare: Fructele se taie in asa mod ca sa puteti scoate samburele. Se prepara o umplutura din albusuri batute cu zahar si migdale si se introduce in locul samburilor. Se pot consuma si la micul dejun. In calitate de aliment-medicament, li se recomanda persoanelor cu dureri de ficat si de stomac.                    Crema de curmale cu nuci            Se scot samburii din 250 g curmale si se mixeaza. Se toaca 100 g nuci sau se prepara un amestec din alune, arahide, alte feluri de nuci, dupa preferinta. Se amesteca curmalele, nucile, 100 ml iaurt natural, 100g lapte praf si 1/2 lingurita de scortisoara. Crema obtinuta se pastreaza in borcan cu filet, in frigider. Se unge pe paine prajita, biscuiti sau pe blat de napolitane. Le este recomandata copiilor anemici, batranilor, celor aflati in convalescenta dupa o boala lunga, dar si oricarui om suprasolicitat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s